Урок Т.Шевченко.вч. Місюра

Урок Т.Шевченко.вч. Місюра



                                                               1                                                                                                Тема уроку: Тарас Григорович Шевченко.  « Заповіт» - твір, що єднає минуле,теперішнє і майбутнє.

Мета уроку:ознайомити учнів з твором Т.Шевченка « Заповіт», зробити ідейно-художній аналіз твору; показати Шевченка, як поета-революціонера,що глибоко розумів роль художнього слова у формуванні людини, у перетворенні суспільства соціальної кривди на суспільство, панують Добро і  Правда;розвивати в учнів вміння самосійної роботи, навичок виразного читання,культуру зв’язного мовлення,вміння логічно мислити, висловлювати свої думки,почуття, спостереження; виховувати почуття поваги, пошани до трудової людини,любові до рідної мови,свого краю;інтерес до наслідків власної праці.

Тип уроку: комбінований

Обладнання: портрет Т.Г. Шевченка, гілочка верби і калини,збірка « Три літа», підручник,грамзапис вірша « Заповіт», відео - матеріали про музей Т.Шевченка в Переяславі-Хмельницькому, малюнки-ілюстрації до твору, дидактичний матеріал.

Теорія літератури: Ідея.

                                                              Хід уроку.

І. Актуалізація опорних знань.

(При підготовці до уроку учні  діляться на групи: « Літературознавці», « Біографи»,                                          « Екскурсоводи», кожна група отримала завдання підготувати повідомлення на певну тему).

Проведення гри « Далі, далі...»

Командам  задаються питання .

«Біографи»

  • Шевченко народився у (1914 р. 09 березня)
  • За соціальним станом Шевченко був ( кріпаком)
  • Село, де народився Шевченко зветься( Моринці)
  • Сім’я Шевченків належала пану ( Енгельгарду)
  • Скільки років був кріпаком (24)
  • Брав участь у роботі ( Кирило - Мефодіївського товариства)
  • Шевченка називають великим (Кобзарем)
  • Скільки років був у засланні (10)
  • У скільки років став круглим сиротою (11)
  • У скільки років взятий до маєтку пана Енгельгардта(14)
  • Яку річницю Т.Г. Шевченка святкуємо у 2014 році ( 200-річчя з Дня народження)

 « Літературознавці»

  • Коли був виданий перший «Кобзар» Т.Шевченка (1840 р.)
  • Скільки творів входило до цієї збірки( 8)
  • Коли  і де була написана поезія « Мені тринадцятий минало» (1847 р. Орська фортеця)
  • У якому році Шевченко потрапив до Петербурга(1831)
  • Хто такий Іван Сошенко ( художник,земляк)
  • У якому році Т. Шевченко Зустрівся з Сошенком (1835)
  • Коли Т.Шевченка викуплено з кріпацтва(22 квітня 1838 р.)
  • Яка романтична балада Шевченка зробила його відомим поетом («Причинна»)
  • Коли відбувся арешт Шевченка ( 05 квітня 1847 р.)
  • Дата смерті Т.Шевченка ( 10 березня 1861 р.)
  • Початок літературної творчості поета(кінець 30-х років ХІХ ст..)

« Екскурсоводи»

  • Коли був перепохований Т.Шевченко (травень 1861 р.)
  • Де знаходиться могила Т. Шевченка ( м. Канів Чернеча гора)
  • Батьківщиною поета є ( Черкащина)
  • Перша адреса тоді ще кріпака Шевченка у Петербурзі ( літейна частина, другий квартал, буд. Щербакова, зараз вул.. Мохова, 26)
  • Де відбував покарання Т.Шевченко ( Косарал, Орська фортеця, Новопетріське укріплення)
  • Де заходять музеї Т.Г.Шевченка  ( м.Київ, м.Переяслав- Хмельницький,с. Моринці)
  • Де жив друг Шевченка лікар Андрій Козачковський (Переяслав)
  • Де знаходиться академія мистецтв, яку закінчив Т.Шевченко ( м. Петербург)
  • Перша поїздка в Україну відбулася ( 1843 р.)
  • Друга подорож в Україну відбулася (1845 р.)
  • Окремий твір написаний ритмізованою мовою називається ( вірш)

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

  1. 1.      Вступне слово вчителя

    Всі ви не раз чули вислів « Без верби і калини,нема України» . Я з упевненістю хочу додати, що без Тараса Григоровича Шевченка та його творів, ювілей якого відзначає уся наша країна, я не уявляю України.

   Звернемося до історії.                                                                                                                   1843 рік. Нарешті збулася мрія поета. Він на волі і в Україні. Займається улюбленою справою – пише, малює. Ось яким зобразив його видатний російський письменник Іван Тургенєв: « Широкоплечий, кремезний Шевченко являв собою суцільну постать козака…Почуття гідності у Шевченка дуже сильне.. без нього, без віри в своє покликання він неминуче загинув би, Взагалі була тог натура пристрасна, широка, задушена, але не зламана долею…поет і патріот… Але чим більше приглядався Шевченко до існуючого ладу в його рідному краї, тим більше він втрачав надію на добрих, освічених панів. Став прозрівати і, замість плачу обрав своєю зброєю гострий сатиричний сміх.

      2.Виступи учнів з повідомленнями.

  1. Повідомлення «Екскурсоводів»:
  • Історія міста Переяслава.
  • Вулиця Заповіту у м. Переяславі.

 

                                    2

  1. Повідомлення « Біографів» :
  • Андрій Осипович Козачковський.
  • Друга подорож в Україну.
  • Зустріч з Козачковським.
  • Хвороба Т.Шевченка.
  • Відвідування Переяслава у 1959 році.
  1. Повідомлення « Літературознавців»:
  • М.Рильський – дослідник творчості  Т.Шевченка.
  • Історія написання поезії.
  • Погляд на « Заповіт» у порівнянні з поезією « Пам’ятник»  Горація, О.Пушкіна «Пам’ятник».
  • Світова популярність цього твору.

 

  1. 4.       Словникова робота. Тлумачення  слова «заповіт:. а)офіційний документ,який містить розпорядження певної особи щодо її майна на випадок смерті; б)настанова,наказ,дані послідовникам чи нащадкам; в)суворе правило поведінки,неухильний обов’язок.
  2. 5.      Прослуховування грамзапису вірша « Заповіт».
  3. 6.      Особливості виразного читання твору « Заповіт».
  4. 7.      Аналіз  поезії « Заповіт» ( послідовно-цілісний, «за автором»):
  • Визначення теми,основної думки твору,жанру ( записати в зошит)Тема: заклик до українського народу звільнитися від кайданів самодержавства, боротися за вільне життя, відстоювати інтереси простого люду.  Основна думка: змінити соціальний устрій гноблених можна тільки революційним шляхом.
  • Композиція твору.( Поезія-монолог. Складається з шести строф,котрі об’єднані попарно і тому утворюють ніби три ступеня. Три градації, кожна з яких має свою окрему провідну думку,свій ритм і свою інтонацію. У той час вони об’єднані в одну гармонійну цілість.
  • Сюжет твору
  • Обговорення змісту твору за запитаннями.
  1. 1.      Для чого Т.Шевченко склав свій «Заповіт»?
  2. 2.      Чим шевченківський «заповіт» відрізняється від звичайного?
  3. 3.      З яким проханням звертається Шевченко до народу на початку поезії?
  4. 4.      Чому Шевченко бажає бути похованим на Україні?
  5. 5.      Про що це свідчить?
  6. 6.      Якою поет змальовує Україну?Про що він мріє?
  7. 7.      Хто був ворогом українського народу?
  8. 8.      Яких страждань зазнав простий люд?
  9. 9.      До чого закликає поет у творі? Підтвердити свою думку цитатою.

10.  Про яку «сім»ю» мріє автор?Якою вона буде за його переконанням?

11.  Яким шляхом. На думку поета можна здобути волю? Чому?

12.  Яке останнє прохання Кобзаря?

13.  Як виконали нащадки волю поета?

14.  Чи актуальний твір у наш час?

                          3

  • Художні особливості твору

             8.Робота з підручником. Сторінка 76.Тлумачення терміну «ідея». Записати до        

               літературознавчого словника. Визначення ідеї «Заповіту». Ідея:віра поета в

             світле майбутнє України.

           9.Виразне читання поезії учнями.

             ІІІ. Робота з картками: розгадування головоломок. Складання сенкану «Шевченко»

            ІУ. Підсумок уроку.

« Заповіт» Тараса Шевченка - це програмовий твір поета. Неповторний поетичний заповіт у світі поезії, з яким він звернувся до сучасних йому і всіх наступних поколінь народу. Тому він став у центрі його творчості, і «гідно увінчує той стан духовного зростання Шевченка ,який дістав у літературі назву періоду «Трьох літ ».. є неначе епілогом до поезії 1843-1845 років. До 1845 року історія української і всеслов’янської поезії не знає такого недвозначного заклику до боротьби проти царизму. Слід,залишений « Заповітом» Шевченка у духовному житті нашого народу,не має аналогів.

Гра « Мікрофон».

  • Урок примусив мене замислитися…

У. Оголошення результатів навчальної діяльності учнів.

УІ. Домашнє завдання.

Вивчити вірш « Заповіт» напам’ять. Скласти ребус чи кросворд за творчістю Т.Г.Шевченка

 

 

 

Т.Г.Шевченко. « Заповіт»- твір,що єднає минуле,теперішнє і майбутнє.

 

 

                                      Розробка уроку вчителя української мови і літератури

                                     Варівської ЗОШ І-ІІ ступенів

                                     Місюри Світлани Яківни 

 

 

                                                                    2014 рік



Создан 12 апр 2016